• Een stukje DOSKO geschiedenis

• Op zondag 1 maart 1908 besloten enkele jongens van de ontspanningsvereniging ‘Voor Eer en Deugd’ een voetbalclub op richten. Dat gebeurde in het gebouw van de Rooms Katholieke Militaire vereniging aan de Potterstraat. Al snel telde de club 30 leden en vond men het nodig een bestuur te kiezen.

Bernard Stoop werd voorzitter, Harrie Melsen secretaris en Cor Holtzer penningmeester. De voorzitter bedacht de naam DOSKO (Door Ons Samenspel Komt Overwinning).De clubkleuren werden roodgeel shirt en zwarte broek. Een jaar later besloot DOSKO in de competitie te gaan spelen en niet zonder succes.

In 1920 bereikte ze de 1e klasse, toen de hoogste klasse van Nederland en trof het tegenstanders als NAC, PSV, Willem II, VVV en MVV. Vier jaar hield DOSKO dat vol om daarna een stabiele 2e klasser te worden. Een gouden periode beleefde DOSKO in de jaren die liggen tussen 1947 en 1954. Drie keer werden de roodgelen kampioen, maar in de nacompetitie mislukte telkens de stap naar de 1e klasse.

Rinus Bennaars die als Doskoaan tien keer in het Nederlands elftal speelde en Louis Overbeeke die drie keer voor Oranje uitkwam zorgden dat de naam DOSKO in het hele land bekend werd. In 1963, zou Bennaars, die toen in voor Feyenoord speelde, nog vijf keer voor Oranje uitkomen.

In 1955 begon DOSKO met nog 79 andere Nederlandse clubs aan het betaald voetbal avontuur dat alleen het eerste jaar succesvol verliep. In 1959 keerde DOSKO terug naar de amateurs. In 1986 werd DOSKO weer 1e klasser, wat toen overigens niet meer de hoogste klasse van Nederland was. Het verblijf daarin zou niet langer dan twee jaar duren.Een herhaling voltrok zich in 1990 & 2012 en speelde DOSKO weer op dit niveau, om vervolgens in het seizoen 2012-2013 op spectacularie wijze via de nacompetitie naar de Hoofdklasse te promoveren. Dat was nog nooit gebeurd in de geschiedenis van SV DOSKO.

In het seizoen 2016-2017 is DOSKO gedegradeerd naar de 1e klasse. Op dit moment spelen zij hier nog steeds. Met 113 jaar is DOSKO de oudste voetbalclub van West-Brabant. Het speelde tot 1950 op de door tegenstanders zo gevreesde Raayberg en daarna tot 1977 op Rozenoord. De Bergse volksclub is thans gehuisvest op sportpark Meilust.