• Afgelopen maandag bereikte ons het droevige bericht dat de bekendste en allerbeste voetballer die DOSKO heeft voortgebracht, Rinus Bennaars, is overleden op 90-jarige leeftijd.

Rinus Bennaars werd geboren op 14 maart 1931. Op 25 november 1951 debuteerde hij als eerste DOSKO-speler in het Nederlands Elftal. Bennaars is het 113-jarig bestaan van DOSKO de beste speler die het rood en geel om zijn schouders heeft gedragen. In 1946 werd hij lid van DOSKO, daarvoor was hij lid van Nieuw-Borgvliet. Op 8 april 1949 werd hij gekozen in het Nederlands jeugdelftal en in 1951, het jaar dat DOSKO kampioen werd, debuteerde hij op 20 jarige leeftijd in Oranje. Het duel in De Kuip tegen de Belgen werd met 6-7 verloren. Debutant Rinus Bennaars maakte een doelpunt. In 1953 speelde Bennaars samen met de andere DOSKO-speler Louis Overbeeke in het Nederlands Elftal. Later zouden Bennaars en Overbeeke nog twee keer samen in Oranje spelen. In deze drie wedstrijden vestigde DOSKO een record dat nog steeds als zodanige in de annalen van de KNVB staat omschreven. DOSKO is namelijk de enige tweedeklasser in de geschiedenis van het Nederlands Elftal die voor één interland twee spelers leverde. Op 19 mei 1954 speelde Rinus Bennaars als DOSKO-speler zijn tiende en (voorlopig) laatste interland in Stockholm tegen Zweden. In 1955 stapte Bennaars met DOSKO in het betaald voetbal. Ondanks benadering van NAC, Stade Francais, Feyenoord, Willem II en NOAD bleef hij DOSKO trouw. In 1957 ging hij voor NOAD in Tilburg spelen en een jaar later speelde hij voor het grote Feyenoord. In 1961 en 1962 werd hij met Feyenoord kampioen van Nederland en hij bereikte met die club de halve finale van de Europacup I. Bennaars speelde 4 seizoenen voor de Rotterdammers. In de 133 wedstrijden die hij voor Feyenoord speelde wist hij 41 goals te scoren. Een van de belangrijkste treffers maakte hij op 12 december 1962 in Antwerpen. Feyenoord speelde daar in de tweede ronde van het Europa Cup I toernooi een beslissingswedstrijd tegen Vasas Boedapest. Door een goal van Bennaars won Feyenoord met 1-0. Op 31 maart 1963 keerde hij na 9 jaar terug in het Nederlands Elftal. Er zouden daarna nog vier wedstrijden in Oranje volgen. Een hoogtepunt noemde hij de wedstrijd tegen Brazilië op 4 mei 1963, toen hij zijn directe tegenstander Pele volledig uitschakelde. Oranje won die wedstrijd met 1-0. In 1964 ging Bennaars voor een transferbedrag van 25.000 gulden voor 2 seizoenen naar DFC en zette daarna een punt achter zijn voetbalcarrière.   De rood-gele familie wenst zijn zoon Wilbert, kleinkinderen en achterkleinkinderen veel sterkte toe met het dragen van dit verlies.