• Dosko heeft dit seizoen al onnodig punten laten liggen door zichzelf niet te belonen ondanks goed tot uitstekend voetbal. Daarentegen werd ook wel eens een puntje gestolen door in de slotfase van een wedstrijd een gelijkspel of voorsprong  succesvol met hand en tand te verdedigen.

Gistermiddag in Den Haag tegen VUC was het allemaal weer anders. Dosko speelde zeker niet zijn beste wedstrijd van dit seizoen maar ging uiteindelijk toch met drie punten aan de haal. Bovendien niet eens onverdiend  want tegenstander VUC (met evenveel wedstrijdpunten op de ranglijst) had weliswaar wat meer balbezit maar werden echter nooit echt dreigend. Ze blaften wel maar beten nooit en was er eens sprake van een dreigbeet dan was daar doelman William Koelewijn om de blaffende hond te muilkorven. Ongetwijfeld zal William met een beter gevoel van het veld gestapt zijn dan een jaar geleden toen Dosko op een kansloze 3-0 nederlaag werd getrakteerd!

Vanwege de blessure van Brian van den Elzen en de schorsing van Lotfi Salhi had trainer Van Bree op de plaats van rechter vleugel verdediger Rob Dietvorst geposteerd en nam in de spits Brian Kruf zijn vertrouwde plaats  weer in.                                                                              Natuurlijk had Rob zich geschikt in de beslissing van de trainer maar zijn favoriete plaats is ergens op het middenveld of de aanval en juist daar werd hij gisteren node gemist. Voeg daarbij het gegeven dat Brian nog ver van zijn vorm van vorig seizoen is verwijderd  (te laat aangesloten bij de groep?) en meteen zal duidelijk zijn waarom de gebruikelijke spelpatronen niet meteen zichtbaar werden voor de trouwe Dosko supporters die naar Den Haag waren afgereisd.

De eerste helft had beter schriftelijk afgedaan kunnen worden.  Zowel VUC als DOSKO beperkte  zich veelal tot middenveldspel, voor beide doelen werd nauwelijks  gevaar gesticht.

Met de 0-1 van Dosko vrij vroeg in  de tweede helft kwam de wedstrijd op gang en werden de vaste balpatronen bij Dosko bij vlagen weer wel zichtbaar.  Aan de 0-1 van Salah Jaddi  ging een snelle aanval over de linker vleugel vooraf en de   1-2 kwam tot stand uit een individuele actie van Marouan Moukouh na een uitstekende steekpass van de voor Brian Kruf ingevallen Marvin Bedaf.

Met nog twaalf minuten zuivere speeltijd op de klok, gevolgd door negen(!) minuten extra tijd ging VUC va banque spelen, zonder daarbij overigens echt gevaarlijk te worden. En waar nodig was er altijd nog  William Koelewijn om handelend op te treden.

Zoals gezegd speelde Dosko niet zijn beste wedstrijd van het seizoen maar werd er toch een niet onverdiende overwinning behaald. Het kan dan ook alleen maar mooier worden als de spelers weer laten zien waartoe ze daadwerkelijk in staat zijn, zeker als blessures hersteld zijn.        Te beginnen a.s. zondag tegen ROAC  SV?

Fons Vleghels