• Dosko stapte gistermiddag de bus in met de opdracht om ten minste één punt mee terug de bus in te nemen. Maar liefst drie als de mogelijkheden er zouden zijn!!

Daarbij kon je jezelf afvragen of dat niet een al te idealistische opdracht was. Tenslotte was Vlissingen terug te vinden in de top drie op de ranglijst en heeft het voor dit seizoen slechts één opdracht: zo snel mogelijk terug naar de Hoofdklasse waaruit het vorig seizoen is gedegradeerd. Daar staat tegenover dat een Dosko in goede doen, voor geen enkele tegenstander hoeft onder te doen.

Daar komt bij dat er nog duidelijke revanche-gevoelens leefden voor de volledig onterechte nederlaag vier jaar geleden toen beide ploegen nog actief waren in de Hoofdklasse. Destijds liet  Dosko haar tegenstander alle hoeken van het veld zien, maar trok uiteindelijk door een snel uitgevoerde counter aan het kortste eind en stapte vervolgens met nul punten in de tas terug de bus in naar huis.                                                      Keeper Pietersma zal vast nog wel eens wakker gelegen hebben van de levensgevaarlijke corners en vrije trappen die steeds van de schoen van de uitblinkende Nikai Derwort vertrokken. Ook in de bestuurskamer van Vlissingen konden sommigen zich dit spektakel nog heel goed terug voor de geest halen!

Maar dat was vier jaar geleden en dat gold gisteren natuurlijk niet meer, want intussen is er bij beide ploegen het nodige veranderd. So wie so stonden er twee geheel vernieuwde selecties aan de aftrap. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, was alleen Nick Nuytemans vier jaren geleden ook van de partij. Aan zijn spel was duidelijk te zien dat ook hij de deceptie van toen nog niet was vergeten, want Nick leverde een puike partij af door hard werken te combineren met vrijwel foutloos voetbal. Chapeau!

Evenals bij Vlissingen stond er ook bij Dosko een nieuwe coach langs de zijlijn en ook dat was duidelijk merkbaar want de aanwijzingen van Mart moeten ongetwijfeld met de wind richting Oosterschelde, tot in Zeeuws Vlaanderen hoorbaar zijn geweest.                                                      Het begeleidingsteam is inmiddels (nog verder) uitgebreid en de verzorger is een verzorgster geworden.                                                              Zelfs de min of meer vaste buschauffeur luistert naar een andere naam. Met Jan Buuron achter het stuur is het allemaal erg vertrouwd geworden gelet op zijn verleden als niet onverdienstelijk ex eerste elftalspeler.

Maar wat onveranderd is gebleven, is de trouwe supportersschare en ook zij waren nog niet vergeten van vier jaar geleden en mede daardoor nog meer gebrand op een goed resultaat dan anders.                                                                                                                                                                Zij zagen een hard werkend en goed voetballend Dosko strijden voor elke meter Zeeuwse grond en zagen die inzet na een kwartier spelen beloond worden met een doelpunt, met de kop gescoord door Marvin Bedaf die met zijn spel overigens steeds meer herinneringen oproept  aan de ooit gevreesde puntspeler die  menig verdediging een lastige middag bezorgde.

Halverwege de tweede helft kwam Vlissingen op gelijke hoogte waarbij ernstig de vraag gesteld moer worden of het doelpunt toegekend zou zijn als er “een VAR aanwezig was geweest”.

Toegegeven,  de scheidsrechter kan  weinig worden verweten, want weinigen hebben kunnen zien dat keeper William Koelewijn aan het hoofd werd geraakt toen hij de bal al lang klemvast had maar door deze actie de bal losliet.

Met nog ruim twintig minuten op de klok begon Vlissingen aan te dringen maar de degelijke Dosko verdediging gaf geen krimp en is in het verdere verloop niet echt in gevaar gekomen.

Was Rob Dietvorst zijn vizier kort voor tijd  wat scherper afgesteld geweest, dan waren overigens de drie punten alsnog mee terug gegaan in de bus van Jan!!

Al met al een terechte puntendeling waardoor Dosko zich handhaaft op de gedeelde negende plaats op de ranglijst. Volgende week de laatste wedstrijd voor de winterstop tegen het onderaan staande Zwervers CVV.