• Beste mensen,

Zaterdag was het eindelijk zover en zijn we gestart met het seizoen 2020/’21! Dat de bal niet zomaar kan rollen door alle coronamaatregelen is helder en vraagt veel van onze vrijwilligers. Gelukkig hebben we gezien dat op veel accommodaties alles piekfijn in orde is en mede hierdoor is het weekend goed verlopen. Bedankt daarvoor!

Toch doen wij nogmaals een beroep op alle clubs:

• Volg de coronaprotocollen van NOC*NSF en de KNVB. We hebben vernomen dat bij een aantal verenigingen nog niet alles is geregeld conform de RIVM maatregelen/sportprotocollen, vandaar een oproep aan alle verenigingen om de regels die gesteld zijn door de overheid en die te vinden zijn in de protocollen te hanteren. De protocollen en goede voorbeelden van andere verenigingen vind je op onze site.We willen allemaal blijven voetballen en het zou jammer zijn als straks de deur weer op slot gaat omdat we het niet goed hebben geregeld. Handhaving van de regels valt onder de desbetreffende gemeente en een aantal clubs hebben al bezoek gehad van de BOA.
    • Zet de coronaprotocollen/regels die bij jouw vereniging gelden op de website, zodat iedereen hier kennis van kan nemen. Aan de bezoekende vereniging het verzoek om voor vertrek de website te checken, zodat je weet welke regels gelden op de desbetreffende accommodatie (check voor vertrek). Bij twijfel neem contact op met elkaar.
    • Bij een positieve test binnen een team tijdens de competitie, bepaalt de GGD op basis van bron- en contactonderzoek de gevolgen voor de rest van het team. Als spelers tijdens een wedstrijd niet meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een andere persoon verblijven, wat in de regel zo is, dan zal de GGD teamgenoten zien als “overige niet nauwe contacten”. Deze spelers mogen blijven deelnemen aan wedstrijden maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt. Daarbij geldt: safety first, neem je verantwoordelijkheid!. Komt een team na het bron- en contactonderzoek in de problemen omdat meerdere spelers in quarantaine moeten waardoor er geen volwaardig team opgesteld kan worden, neem dan contact met ons op.
    • We moeten dit samen doen; help elkaar en toon begrip indien er zaken anders lopen dan gepland of gewend. Alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we de competitie tot een goed en veilig einde kunnen brengen.

Mocht je vragen hebben, laat het ons weten!

Veel succes en natuurlijk ook veel plezier en blijf gezond!

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Kole
    Verenigingsadviseur Zeeland/West Brabant

Kijk voor meer informatie over het Coronavirus en het amateurvoetbal op de KNVB site of op NOC*NSF