• Er heerste een enigszins bedompte sfeer vanmiddag op sportpark Meilust. Enerzijds was er alle reden voor optimisme en plezier omdat reeds in deze eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen de naar Dosko terug gekeerde Rob Dietvorst zijn 250e wedstrijd in de Dosko-kleuren afwerkte. Het plezier rond dit jubileum werd echter volledig de kop ingedrukt door het overlijdensbericht van Harry Salters enkele uren eerder op de dag. De gebruikelijk rouwbanden moesten opnieuw dit jaar uit de kast gehaald worden en de muziek zweeg voor de rest van de middag vanuit de speakerscorner.

Als dit de verklaring is voor het povere Dosko spel in de eerste helft dan is dat alleszins begrijpelijk. In de komende wedstrijden zal duidelijk worden of dat inderdaad zo is, maar ergens in de onderbuik borrelde toch bij menig supporter een unheimisch gevoel op, daarvoor ging er teveel mis vanmiddag.

Het Dosko spel zou het best omschreven kunnen worden als enigszins onsamenhangend, onwennig. Behalve dat er weinig lijn in het spel was te ontdekken, ontbrak er ook nog eens elke vorm van zelfvertrouwen. Door de vele foute passes en het slecht of verkeerd dekken sloop er steeds meer onzekerheid in de ploeg. In de 13e minuut scoorde Teun van Genugten van dichtbij de 0-1 na een goed lopende aanval over links en precies twintig minuten later scoorde een volledig vrijstaande Robin Buiks met een bekeken lob over de Dosko-keeper de 0-2.

Met deze stand werd ook de rust bereikt. Best Vooruit haalde hiermee de maximale score uit het aantal verkregen mogelijkheden, Dosko had hier alleen een kopbal van Rob Dietvorst bij de tweede paal tegenover kunnen stellen maar toen waren er al 26 minuten gespeeld!
    Kort voor rust werd de geblesseerde Nathaniel Martina vervangen door Nick Nuytemans. Door een enkele omzetting als gevolg van deze wissel kreeg Dosko meer grip op de wedstrijd. Ongetwijfeld zal de trainer, Mart van Bree, in de kleedkamer minder vleiende woorden hebben gebruikt om zijn spelers wakker te schudden anders is het onverklaarbaar dat in de tweede helft vanaf acquit ineens wel kansen werden afgedwongen.

Reeds in de 46e minuut kwam Brian Kruf in scoringspositie maar schoot tegen keeper Denny Witjes op. De rebound schoot Nick Nuytemans vervolgens rakelings over het doel. Nauwelijks een minuut later een soortgelijke situatie, ditmaal met Marvin Bedaf in scoringspositie en Jorn Hopmans die de rebound eveneens over het doel poeierde.

Tot tien minuten voor tijd konden nog een viertal scoringskansen worden genoteerd waarvan er tenminste twee waren die een beter lot hadden verdiend. Met name in de 69e minuut toen een inzet van Rob Dietvorst van ( of achter?) de doellijn werd gewerkt.

Het boek kon definitief gesloten worden toen Jorn Hopmans in de 80e minuut op het middenveld de bal verspeelde en vervolgens het hele speelveld open lag. Robin Buiks wist wel raad met deze geboden mogelijkheid.

Eindstand 0-3

Geschreven door: Fons Vleghels