• Vorige week donderdag (28-11-19) hebben we met het bestuur met vertegenwoordigers van de KNVB een gesprek gehad over o.a. DOSKO zaterdag 1. Dit team staat bij de KNVB opvallend slecht in het nieuws en de vraag aan DOSKO is wat we daar aan doen.
    Er is voorafgaande aan het gesprek met de KNVB een gesprek geweest met de staf en met de spelers en sindsdien is er eigenlijk niets negatiefs meer te melden. De vraag is wel, is het altijd DOSKO dat zich misdraagt?

Op zaterdag 30-11-19 heb ik de wedstrijd Vrederust - DOSKO Zaterdag bezocht. De eerste 10 minuten was niet te merken dat Vrederust op de de derde plaats stond en DOSKO op de tiende plaats. Een gelijkopgaande, sportieve, wedstrijd met kansjes voor beide teams. Dan probeert een speler van Vrederust binnen de 16 meter op de goal te schieten, maar door het gladde veld glijd zijn standbeen weg en valt hij. De scheidsrechter fluit en geeft vervolgens een penalty aan Vrederust. Ik, maar ook de supporters van Vrederust waren verbaasd. Waarom een penalty voor een speler die uitglijd en er geen speler van DOSKO in de buurt is? Onbegrijpelijk. Twee spelers van DOSKO reageren dan ook op de beslissing van de scheidsrechter en krijgen beiden een gele kaart, strafcode 1. De penalty wordt genomen en Vrederust maakt de 1-0.
    Vervolgens loopt de scheidsrechter naar de middenlijn en wordt gedurende deze loop aangesproken door een speler van DOSKO. Hij begreep nog steeds niet waarom de scheidsrechter de penalty had gegeven en hem een gele kaart terwijl hij helemaal (overigens niemand van DOSKO) in de buurt was. De scheidsrechter staakte vervolgens de wedstrijd.

Sportiviteit en respect. Waarom zegt de speler van Vrederust, de aanvoerder, de leider, de trainer niet tegen de scheidsrechter dat er niets aan de hand is, tenzij ze niets gezien hebben natuurlijk?

Na overleg met de scheidsrechter werd besloten de wedstrijd na 5 minuten te hervatten. De leider en ik hebben de jongens nog even toegesproken en vervolgens werd de wedstrijd sportief zonder incidenten uitgespeeld en helaas met 5-2 verloren.
    Na afloop van de wedstrijd zei een speler van DOSKO tegen mij dat ze bijna iedere wedstrijd al met een achterstand van 3-0 begonnen. De week ervoor spelen bijna alle verenigingen 1 minuut niet wegens een  actie tegen racisme?

Vervolgens lees ik op het wedstrijdformulier dat de wedstrijd tijdelijk is gestaakt wegens dreigende en beledigende taal. Ik heb niet gehoord wat er gezegd is, maar volgens mij is dreigende en beledigde taal een rode kaart en geen gele?

Zondag DOSKO - ROAC.

Zoals gebruikelijk bij thuiswedstrijden verzamelen we, dankzij de sponsoring van Tulip Inn, bij het hotel voor een lunch en de wedstrijdbespreking. Daar aankomend hangt er een spandoek van ROAC aan de zonnewering en loopt er een mascotte van ROAC rond. Ze waren met 12 personen op zaterdag gearriveerd, een lekker hapje bij de Bourgondiër gegeten en diverse drankjes genuttigd om vervolgens bij Tulip Inn van de nachtrust te genieten.

Vervolgens zien de supporters een leuke wedstrijd waar DOSKO de veel sterkere ploeg was, maar niet kon scoren op één moment na. Marvin Bedaf maakte de terechte 1-0. Op aangeven van de assistent-scheidsrechter (lid van ROAC), keurde de scheidsrechter het doelpunt af wegens buitenspel. Op bovenstaande foto is te zien dat de bal al gespeeld is en Marvin beslist geen buitenspel staat.
    Overigens was het toch bijzonder gezellig na afloop met de spelers en supporters van ROAC. Ze bleven lange tijd in de kantine feesten met het gelijk spel. Begrijpelijk als je de foto ziet.

Sportiviteit en respect. Is het sportief om in deze situatie voor buitenspel te vlaggen?

Jack Reijnders