• Hij stuurt, dirigeert, leidt en zet de lijnen uit in zijn ploeg. Maar bovenal strooit hij met alleen maar bruikbare passes waaruit vrijwel altijd gevaarlijke situaties ontstaan en ……. ook niet onbelangrijk: hij kan scoren, twee maal vanmiddag waarvan één uit een penalty.

Niemand bij Dosko vanmiddag zag kans om Jordy Brouwer het voetballen onmogelijk te maken of zelfs maar te bemoeilijken. Vrijwel alle aanvallen begonnen bij hem, zelden deed hij er iets niet goed mee, sterker nog, iedere bal die van schoen verdween betekende dreiging voor de Dosko verdediging. Voor iedere ploeg zou hij met al zijn betaald voetbal ervaring een aanwinst betekenen. Althans zoals hij vanmiddag sportpark Meilust  “onveilig” maakte, maar Dosko had beter moeten weten want enkele jaren geleden in de Hoofdklasse periode gaf hij al eens eerder zijn visitekaartje af.

Dosko leverde vanmiddag een belabberde wedstrijd af en faalde collectief. Wellicht was de vriendschappelijke wedstrijd tegen Unitas eerder deze week al een voorbode want ook toen speelde Dosko ruimschoots beneden hun kunnen en had daar al een les uit getrokken moeten worden.

Buiten de eerste vijf minuten waarin een paar waterkansjes werden afgedwongen, is Dosko niet meer in het hoofdstuk voorgekomen en nam DHC het initiatief over om het vervolgens niet meer uit handen te geven. Overigens zonder gevaarlijk voor het Dosko-doel te komen maar wel door het middenveld in handen te nemen en de Dosko spelers vooral achter de bal aan te laten lopen.

Bij Dosko maakte combinatie-voetbal plaats voor vechtvoetbal en bediende zich vooral van lange passes zonder de vleugelspelers Jeffrey Franken en Souffiane el Ouazzani te bereiken terwijl zij op zijn sterkst zijn als zij in de voet worden aangespeeld.

De rust werd nog wel bereikt met een al met al terechte 0-0 stand, maar voor iedereen was  duidelijk  dat deze stand niet de eindstand zou gaan worden.

In feite werd de tweede helft een copie van de eerste, met dit verschil dat DHC voor het doel gevaarlijker werd. Jordy Brouwer ging zich nog nadrukkelijker met het spel bezig houden, vrijwel alle ballen werden door hem opgeëist en bij hem ingeleverd. Met ogenschijnlijk groot gemak bleef hij strooien met bruikbare passes, een genot voor het oog als je tenminste DHC supporter bent.

Een ongelukkige klutsbal tussen twee Dosko verdedigers in de 54e minuut noodzaakte Dosko keeper William Koelewijn tot het ingrijpen met de hand een halve meter buiten het 16 meter gebied. Met Brouwer achter de bal verdween de inzet in de Dosko muur en de rebound net naast de paal.

Nauwelijks twee minuten later werd linkerspits Youri Koopmans in het penaltygebied onrechtmatig afgestopt door gelegenheidsback Bart Dietvorst . Bal op de stip, Brouwer achter de bal, zekerheidje, keeper Koelewijn kansloos, stand 0-1.                                                                                                           Tien minuten later. Brouwer in balbezit. De bal met een subtiele voetbeweging naar de op rechts opstomende Youri Kooijmans, lage schuiver, stand 0-2.Blessuretijd. Bal op links bij (het wordt eentonig) Jordi Brouwer, met een kapbeweging kinderlijk eenvoudig langs (de inmiddels ingevallen) Max Heijnen. Schuiver in de verre hoek. Stand 0-3.

Aftrappen was niet meer nodig. Dosko  bleef met lege handen achter na een wedstrijd waarin meer fout dan goed ging. Een off day?, volgende week uit tegen BMT weten we meer.