• Halverwege de tweede helft in de zaterdagavond gespeelde wedstrijd sloeg de vlam in de pan. Herinneringen uit vroegere jaren toen deze derby’s op het scherpst van de snede werden uitgevochten, kwamen plots weer naar boven. Ter hoogte van het middenveld vocht Jorn Hopmans een duel om de bal uit met een tegenstander. In de ogen van de scheidsrechter beging Jorn daarbij een overtreding en floot voor die actie op het moment dat Jorn een nieuw duel aanging bij de voortzetting. In het duel dat daarop volgde kwam hij op de grond in botsing met een volgende tegenstander. Gevolg was zoals te doen gebruikelijk het nodige duw en trekwerk tussen verschillende spelers. De scheidsrechter zag (ook zoals gebruikelijk) van enige afstand het over en weer getrek en geduw aan, maar zag daarbij over het hoofd dat een speler van Rood Wit een vuistslag uitdeelde. Kennelijk had ook zijn assistent de actie gemist want na hem te hebben geraadpleegd bleef verdere sanctie uit.  Het incident kostte uiteindelijk twee Dosko spelers en één speler van Rood Wit een gele kaart.

In dit stadium van de wedstrijd streden beide ploegen nog om de winstpunten maar zover had Dosko het nooit mogen laten komen want bij rust had de wedstrijd al beslist moeten zijn. Trainer Mart van Bree had ten opzichte van vorige week enkele mutaties in zijn ploeg aan moeten brengen omdat hij wegens blessures niet kon beschikken over zijn eerste en tweede keeper terwijl linksback Max Geers wegens andere omstandigheden niet beschikbaar was.

Dennis Hagenaars nam de plaats onder de lat in en Max Heijnen speelde op de linkervleugel in de Dosko verdediging. Dennis raakte nooit goed ingespeeld want pas zeven minuten voor de rust kreeg hij de eerste serieuze bal te verwerken. Zijn pech was dat die er meteen invloog. Om discutabele redenen had de scheidsrechter beslist Rood Wit een vrije trap te laten nemen op 20 meter van het Dosko doel. Ex Dosko-aan  Sven van Zwam ging achter de bal staan en schoot vervolgens de aansluitingstreffer snoeihard via de onderkant van de lat achter keeper Hagenaars.

Het eerste wapenfeit van Rood Wit tot op dat moment maar al snel bleek dat juist uit deze actie de ploeg het nodige  vertrouwen had geput door zienderogen beter te gaan spelen. Echter, zover had Dosko het nooit mogen laten komen omdat op dat moment de ploeg met minstens 4-0 voor had moeten staan, zeker als Brian Kruf zijn vizier scherper had ingesteld.

Dosko deelde de gehele eerste helft de lakens uit, heerste op het middenveld en gunde de tegenstander geen moment om in het spel te komen. In de vijfde minuut scoorde Rob Dietvorst de  1-0 na een actie die we eerder deze week op t.v. zagen van PSV rechtsback Denzel Dumfries. Ook Rob stak vanaf eigen helft het hele veld over richting Rood Wit doel en wist in volle sprint de bal over de uitgelopen Rood Wit keeper Andy Steging te stiften. Een kwartier later rondde de sterk spelende Jorn Hopmans van dichtbij een voorzet van rechts af. Stand 2-0, tot op dat moment had Rood Wit alleen nog maar achter de bal aangelopen. Bij uitzondering kwam een pass bij een medespeler terecht met als gevolg dat de onderlinge irritaties gingen toenemen. In die fase was Rood Wit rijp voor de sloop en had Dosko de trekker definitief over kunnen halen als het zorgvuldiger met de mogelijkheden was omgesprongen.

Na rust bleek al snel dat de aansluitingstreffer bij Rood Wit als ware doping had gewerkt. Reeds in de 50e minuut scoorde Robin Geeraers vanaf links met een hoog en zwabberend schot de gelijkmaker achter Dosko doelman Hagenaars die zich wellicht enigszins hierop verkeek al dan niet gehinderd door de veldverlichting. In plaats van een ruime Dosko voorsprong stond er ineens een gelijke stand op het scorebord en vanaf dat moment kon het qua score twee kanten op. Nauwelijks vijf minuten na de gelijkmaker onderbrak ex Dosko speler Ramon Krijnen een Dosko aanval en bediende met een uitstekende pass linkerspits Boy van Steen die met een laag schot de 2-3 scoorde, overigens na zwak ingrijpen door de Dosko verdediging.

Plots waren de rollen omgedraaid en liep Dosko  achter de feiten aan. Zowel Jorn Hopmans als Max Heijnen –die zich een verdienstelijk vervanger toonde van Max Geers- moesten geblesseerd het veld verlaten en werden vervangen door Jeffrey Franken en Jari Rommens. Al snel kwam de beloning voor de strijd die de Dosko ploeg bleef leveren, want in de 62e minuut rondde  Brian Kruf (of was het een eigen doelpunt door een Rood Wit speler?) een lage voorzet vanaf de rechter vleugel van dichtbij af.

Mede door de drie doelpunten na ruim een kwartier spelen in de tweede helft, gingen de toeschouwers er eens extra goed voor zitten. Tot dat moment had niemand zich hoeven vervelen en tenslotte stond er nog een half uur speeltijd op de klok! Omdat beide ploegen vol voor de aanval kozen en alle beschikbare energie in de strijd stopten, ontstond er een boeiende en spannende laatste half uur die tot het allerlaatste moment iedereen aan zijn plaats gekluisterd hield. In blessuretijd leek de score in Rood Wit voordeel uit te vallen maar met een katachtige reactie hield Dennis Hagenaars zijn ploeg overeind door een vlammend schot uit de rechter kruising te ranselen.