• Dosko behaalt tweede overwinning van het seizoen

Vanmiddag werd de vijfde competitie ronde gespeeld. Van de vier voorgaande wedstrijden wist Dosko er slechts één in winst om te zetten. De drie overige wedstrijden werden allen verloren waardoor de ploeg op de voorlaatste plaats in het klassement was terug te vinden. Overigens met slechts één punt minder dan de nummer 6 op diezelfde ranglijst. Daardoor stond er nu al meteen extra druk op de wedstrijd want bij verlies dreigde een plaats in de onderste regionen en zou de druk in het verloop van de competitie alleen maar nog meer gaan toenemen.

Was het door de druk dat Dosko in de eerste helft zo matig presteerde? Zou natuurlijk zo maar kunnen, maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat de ploeg niet opgewassen was tegen het overwegend fysieke spel van de tegenstander en daardoor ver onder het niveau bleef dat van de ploeg normaliter verwacht mag worden.

Feit was dat op het middenveld onnodig veel balverlies werd geleden, en er heel veel overtredingen nodig waren om het fysieke spel van de tegenstander af te stoppen. Gevolg hiervan was veel vrije trappen tegen, waarbij de bal steeds hoog voor het doel werd gebracht en veel luchtduels uitgevochten moesten worden waardoor de onrust in de ploeg met het verstrijken van de tijd steeds meer toenam.

Toch was het Dosko dat eerst scoorde. In de zesde minuut ging  Nikai Derwort achter een vrije trap even buiten het penalty gebied staan. Dergelijke situaties zijn Nikai wel toevertrouwd want vanaf 20 meter schoot hij de bal in de linker hoek al moet gezegd dat de Tilburg-keeper er niet helemaal goed uit zag. Wie had gedacht dat de voorsprong de Dosko ploeg rust zou brengen kwam bedrogen uit.

FC Tilburg schakelde over op veel strijd en drong de tegenstander ver terug. Toen iedereen in feite zat te wachten op de (verdiende) gelijkmaker en de ploeg uit Tilburg  de pech had in de 35e minuut de paal te raken,  ging Rob Dietvorst drie minuten later achter een steekpass door het hart van de Tilburg verdediging aan en schoot na goed doorzetten de 2-0 binnen.

Met een 100% score uit het aantal mogelijkheden dat zich voordeed, werd de rust met een voorsprong van 2-0 bereikt.

Als Dosko deze lijn in de tweede helft had doorgetrokken dan was de voorsprong zo maar opgelopen naar 4 of 5-0. Zonder echt goed te voetballen, werden, in tegenstelling tot de eerste helft, de duels nu wel gewonnen en werd er ook minder balverlies geleden. In de 64e minuut werd na een uitstekend lopende aanval een doelpunt van Paoloa Fortunati wegens (vermeend) buitenspel afgekeurd. Tien minuten later ging Marvin Bedaf achter een pass van Fortunati aan maar schoot jammerlijk tegen de uitgelopen keeper op.
    Was de ingevallen Stefano Maxwell beter op schot geweest, dan had hij in de slotfase twee keer kunnen scoren en daarmee de wedstrijd helemaal in het slot kunnen gooien.

De balbezit-verhouding in de eerste helft was ongeveer 30%-70% in het voordeel van de bezoekers. De tweede helft was de krachtsverhouding ongeveer gelijk waarbij aangetekend moet worden dat de gasten uit Tilburg geen enkele kans wisten af te dwingen, terwijl Dosko daartegen verzuimde  de score verder op te voeren. Al met al een verdiende Dosko overwinning waarmee de ploeg stijgt van de voorlaatste plaats naar de gedeelde zesde plaats op de ranglijst.

door:Fons Vleghels